International Art Installation / Mednarodna umetniška instalacija

W O M E N / Ž E N S K E

Rovi, Kranj, Slovenija, 27.5.- 10.6.2017

Ženske: Rojstvo

Instalacija z naslovom Ženske – Rojstvo, pri kateri sodeluje pet ustvarjalk, je s pomočjo kreativne ekipe postavljena v Rovih pod Kranjem. Kraj postavitve je premišljeno izbran; podzemni rovi, zgrajeni med drugo svetovno vojno, ki v skupni dolžini 1300 metrov prepredajo podzemlje pod starim mestnim jedrom, ponujajo posebno čutno in vizualno izkušnjo. Izbrani razstavni prostor pa ni zanimiv le zaradi grafičnih in ambientalnih kvalitet ter svojevrstne surove estetike, temveč vpliva tudi na vsebinsko interpretacijo.

Podzemna jama oz. votlina vsebuje močno arhetipsko simboliko. Že v starih mitih so jo uporabljali kot prispodobo maternice, kar utemeljujejo tudi številne raziskave prazgodovinskih jamskih poslikav. Vstop v jamo pomeni vrnitev v maternico matere Zemlje, v prostor, ki človeka objame kakor lupina školjke in kjer lahko občuti prvobitno varnost. Hkrati je votlina kot temni prostor pod zemljo tudi podoba groba oz. smrti, kar ponazarja večno sklenjenost naravnega kroga življenja in smrti. Prispodobo o votlini je v vélikem filozofskem delu Država uporabil tudi Platon. Zanj je pomemben predvsem pogled proti svetlobi in pot iz votline, kar človek doseže med procesi izobraževanja, filozofskega prebujenja in pravega spoznanja. Človekov izstop iz teme nevednosti oz. njegovo razsvetljenje pa je v prenesenem pomenu novo rojstvo.

Odnose med imaginarnim svetom, realnim svetom čutnih predmetov ter svetom idej raziskuje tudi umetniška instalacija v Rovih. Z raznolikimi mediji in avtorskimi načini, ki vključujejo raznovrstne materiale, nagovarja vse čute. Močno taktilno vrednost ima že samo razstavno okolje, kjer lahko zaznamo hlad, vlago, grobost in gladkost gradbenih materialov. Umetniška instalacija v temo podzemlja prinaša svetlobo in barve, vonje, okuse in zvoke. Kvalitete brona, stekla in aluminija lahko ubesedimo s kontrasti, kot so mehko in trdo, krhko in čvrsto, lahko in težko, nežno in grobo, gladko in hrapavo, pasivno in aktivno, žensko in moško. Vonji in okusi so sladki in kisli, grenki in slani, zvok se izmenjuje s tišino, glas z melodijo. Multimedijske vsebine s prepletom podob in zapisanih misli poudarjajo odnos med čustvi in razumom. Eden od pomembnih elementov projekta pa je tudi interaktiven odnos med umetniškim delom in obiskovalci

Vodilni moto razstave »Iz skoraj nič lahko resnične ŽENSKE ustvarijo skoraj vse« ponuja celo paleto pomenov. Posamezne ustvarjalke ga interpretirajo na različne avtorske načine.

Nina Naliny Meglič slika ženske figure in obraze, ki jih objemajo barvne eksplozije, pa tudi sanjske pokrajine in simbolične živali. Upodablja notranje svetove, potovanja domišljije, sanjarjenja in hrepenenja. To niso zapisi vidnega, temveč občutenega – resničnost se podreja magiji barv in oblik. V dinamičnih kompozicijah, ki se širijo preko fizičnih robov platna, odmeva slikarkina notranja moč.

Osrednja tema črno-belih fotografij Tanie Mendillo je žensko telo. Avtorica se poigrava z detajli, kompozicijskimi rezi in ostrino. Tako ustvarja intimno razpoloženje, polno impresivnih trenutkov, osebnih zgodb in vsebinskih napetosti. Ponekod razgali nežnost in ranljivost, drugje poudari drznost in moč. Čutnost, čustva in lepoto pokaže v vsej njihovi raznovrstnosti in jih oplemeniti z erotiko.

Umetnica ličenja Kristina Vidic kakor na živo platno na obraze slika razpoloženja in zgodbe. Fotografije govorijo o stiku med umetnico in modelom. V »ritualu« poslikave se zgodijo trenutki povezanosti in zaupanja. Za negibnimi obraznimi lupinami, za zaprtimi vekami in priprtimi ustnicami lahko slutimo tok misli in občutkov. V odmaknjenosti, prepustitvi in notranji tišini na svoj veličastni trenutek čaka energična ženstvenost.

Tanja Prezelj ustvarja mandale – spiritualne in ritualne simbole za koncentracijo in meditacijo. Njihova oblika pomeni univerzum, hkrati pa oblika ščita služi varstvu ravnotežja med notranjo krhkostjo in močjo. Sozvočje energij ponazarjajo barvne harmonije abstraktnih vzorcev. Simetrične barvne kompozicije upodabljajo skladen notranji svet, slikajo »geometrijo duše«, urejeno po zapletenih kozmičnih pravilih.

V delu Mirande Rumina lahko opazujemo odnos med idejnim in snovnim svetom oziroma med mikro- in makrokozmosom. Organske abstraktne oblike, ujete v steklo, spominjajo na celice, mikroorganizme, pokrajine, ozvezdja in galaksije, na vrvež življenja, na porajanje novih oblik ... Steklo se namreč oblikuje v ognju, preliva se kot voda, diha z zračnimi mehurčki in se nazadnje spremeni v trdno snov, namenjeno večnosti.

Instalacija v kranjskih Rovih je prvi del mednarodnega projekta ŽENSKE (Rojstvo), ki se bo jeseni nadaljeval v Londonu (Mladost) in pozimi v svetovnem mestu v nastajanju v Aurovillu v Indiji (Zrelost). Projekt, ki nastaja v produkciji Umetniškega društva ZEN+, se vseskozi organsko razvija, dopolnjuje in povezuje. V funkcionalen in racionalen sodobni svet želi vnesti spontano ustvarjalnost, igriv eksperiment in svobodo domišljije.

Monika Ivančič Fajfar

Razstavo pripravlja ZEN+ & Miranda Rumina.


NINA NALINY MEGLIČ

Po izobrazbi diplomirana slikarka in diplomirana inženirka grafične tehnike je predvsem intuitivna umetniška ustvarjalka. Začela je s slikarskim tečajem nato pa nadaljevala študij na Šoli za risanje in slikanje v Ljubljani, kjer je leta 2011 diplomirala z odliko. Slika že 15 let. V tem času je imela 8 samostojnih in 40 skupinskih razstav. Delovala je v treh kulturnih društvih - MeViArt, KUD Trata - Gorenja vas in KUD Jarem. Sodelovala je na slikarskih kolonijah ter likovnih natečajih, kjer je bila leta 2013 tudi članica ocenjevalne komisije. Leta 2012 in 2013 je vodila otroške delavnice na Festivalu karikatur v Gorenji vasi, leta 2015 pa otroško delavnico v trgovini Art v Ljubljani. Leta 2012 je zmagala na likovnem natečaju slovenska medijska osebnost v Mariboru. Od leta 2006 sodeluje na ex-tempore v Sori - Leta 2016 je prejela 1. nagrado, leta 2011 3. nagrado. Od leta 2016 vodi likovne delavnice za otroke ter slikarsko šolo za mladostnike in odrasle v Škofji Loki.


TANIA MENDILLO

Skozi fotografski objektiv išče in čaka tiste idelane trenutke, ki izražajo enkratnost in neponovljivost človeškega bitja in njegovih vezi. Z vsakim projektom se postopoma približuje konceptualni fotografiji, v osnovi pa jo kot ustvarjalko zanimajo ljudje, osebnosti, razpoloženja ... Občutek za lepoto in estetiko jo je popeljal v svet mode, v katerem se je uveljavila kot vizažistka in stilistka, kasneje pa tudi kot modna fotografinja. Po letih potovanj po ustvarjalnih poteh, ki so jo z Dunaja vodile v New York in po celi Evropi, se je leta 2000, po vrnitvi v domovino, postopoma začela posvečati fotografiji. Zgodbe in podobe, ki jih ujame v objektiv oblikuje sama, kar ji nudi neodvisnost in možnost celostnega pristopa k posameznemu projektu; od oblikovanja začetne ideje do njegove končne podobe. Zadnjih šest let se s fotografijo ukvarja profesionalno. Področja, ki jo najbolj zanimajo, so portretiranje in konceptualna umetniška in komercialna fotografija.


TANJA PREZELJ

Rodila se je leta 1978 v Kranju. S svojo ustvarjalno nadarjenostjo je izstopala že v osnovni šoli. Leta 1990, ko je bila stara 12 let, je že imela svojo prvo samostojno razstavo v prostorih šole. Po končani srednji šoli se je slikanja lotila bolj resno, vendar je navdih in umetniške motive vedno iskala v svoji notranjosti. Njena druga samostojna razstava je bila leta 2005 v Mali galeriji v mestu, kjer živi - Škofji Loki. Leta 2010 je slikovno opremila knjigo Simona Mandlja, Človek za nove čase. Knjigi so sledile samostojne razstaveilustracij v več kot 20 slovenskih knjižnicah. Poleg tega je imela več kot 10 samostojnih razstav, sodelovala je tudi na več kot 30 skupinskih razstavah. Na Extempore Sora je leta 2006 in 2007 prejela odkupni nagradi.


MIRANDA RUMINA

Mednarodno uveljavljena multimedijska umetnica je od leta 1990 izpeljala že prek 160 vidnejših samostojnih razstav, skupinskih projektov in multimedijskih predstavitev v pomembnih institucijah po Sloveniji in drugje po svetu. V literarnih krogih je znana po svoji avtobiografiji Lidia (1992), ki je bila prevedena tudi v angleščino in je leta 2002 izšla pri iUniverse v ZDA, romanu Kodeks (2002), ki so ga spremljale številne multimedijske predstavitve in razstave ter slikanici Mala morska deklica in njen delfin, ki jo je izdala skupaj z Dalajem Eegolom in ki je v sodelovanju z Matejem Ukmarjem dobila podobo interaktivne knjige za iPad (2011). Kot umetniška direktorica je pet let po ustanovitvi leta 2003 vodila Galerijo Kerubin v Izoli ter nato ustanovila Umetniški center Kerubin v Aurovillu na JV Indije. Od leta 2014 živi in dela v Londonu pod okriljem ZEN+, katerega ime je prevzelo tudi bivše društvo Kerubin.


KRISTINA VIDIC

Mednarodno priznana vizažistka že več kot 15 let živi in ustvarja v Londonu in drugje po svetu. Svojo kariero je začela kot samouk, kasneje je širila svoje znanje s sodelovanjem s svetovno znanimi vizažisti. Danes poučuje na prestižnem modnem kolidžu Central St. Martins v Londonu. V svoji karieri je ustvarjala na svetovnih modnih pistah in sodelovala z najvplivnejšimi in najuspešnejšimi dizajnerji kot so Chanel, Vivienne Westwood, Kenzo, Luis Vuitton, Jean Paul Gaultier in drugimi. V tem času je naličila že veliko znanih obrazov in supermodelov kot so Elle McPerson, Cara Delavigne in Karolina Kurkova ter sodelovala z mnogimi priznanimi fotografi, kot so Tim Walker, Miles Aldrige, Rankin in drugi.