Barbara Jurkovšek: Loved to death / Ljubljen do smrti

Barbara Jurkovšek: Loved to death / Ljubljen do smrti

Galerija Kresija Ljubljana / 16. julij - 16. avgust 2013

Pisan nabor starejših in novejših del Barbare Jurkovšek bi lahko primerjali z renesančnim kabinetom čudes. V t.i. Kunstkammer oziroma Wunderkammer so premožni in izobraženi posamezniki urejali zbirke redkih, dragocenih in nenavadnih predmetov in podob. Slikarkin atelje nekoliko spominja na razstavne in skladiščne prostore. V pisani družbi umetniških del, starinskega pohištva, odsluženih igrač, osebnih drobnarij in zavrženih predmetov se porajajo zamisli za poslikana platna in reliefne skulpture.

Močna vez med umetnostjo in znanostjo, ki se je spletla v renesansi, zaznamuje tudi ustvarjanje Barbare Jurkovšek. Avtorica v novejše serije vključuje vse več elementov, ki se navdihujejo pri naravoslovju – biologiji, zoologiji, patologiji, paleontologiji, evoluciji in taksidermiji, nauku o prepariranju živali. Protagonisti evolucije so v njenih delih ljudje, živali in plastične figurice. Izrazita ironična bodica je usmerjena predvsem na človeka kot samooklicanega predstavnika superiorne vrste. Človekova želja po oblasti se združuje z njegovo željo po nesmrtnosti. Razstava z naslovom Loved to death / Ljubljen do smrti se poigrava z razmerji med Erosom in Tanatosom, med ljubeznijo in smrtjo, med smrtjo in življenjem ter med začetkom in koncem. Ljubezen povezuje skrajnosti rojstva in smrti.

Ljubezenski in živalski motivi ter upodobitve mladičev in otrok so vselej lahke tarče kič upodobitev. Avtorica le-te povzema na duhovit način. Idealizirano ljubezen ponazarjajo pari ljubkih živalic, roza in zeleni odtenki ter naslikani srčki. Podoben čustveni naboj v sebi nosijo tudi upodobitve risanih junakov in plastičnih igrač, ki gledalca skušajo zapeljati v nostalgične spomine na otroštvo. Formalno in vsebinsko se te slike navezujejo na tradicijo poparta, vendar gre za intimnejšo različico, prežeto z veliko mero osebne ikonografije ter večjim odmerkom ironije in družbene kritike.

V ciklusu najnovejših del Barbara Jurkovšek motive ljubezni spaja z motivi rojstva in smrti. Spočetje življenja vsebuje domnevo ljubezni, hkrati pa je vsako rojstvo že začetek poti k smrti. Negibno skrčeni naslikani zarodki spominjajo na organizme, konzervirane v formalinu. Ta vtis podpira slikarski način, ki posnema znanstveno ilustracijo. Občutke nelagodja krepijo barve, omejene na rožnate in modrikaste tone, ki se bledo izvijajo iz globoke črnine. Domišljijsko preoblikovane kreature gledalca nagovarjajo z močno ekspresijo.

Civilizacijski odklon od narave in naravnega ter razmerje med resničnostjo narave in človeško utvaro slikarka ponazori tudi z realističnimi upodobitvami otroških lutk. Ironične napise, kakršni so napis "sugar free" in zaporedne številke, ter uporabo vreč iz jute namesto slikarskega platna, lahko razumemo kot namig, da gre na slikah za trgovske artikle. S tem avtorica kritično izpostavi razkorak med individualnostjo posameznika in serijsko proizvodnjo enako mislečih članov družbe.

Eklekticizem slikarskih motivov Barbare Jurkovšek poveže stalna prisotnost figure – od portretov sorodnikov in prijateljev do upodobitev živali, živalskih figur s človeškimi značaji, animiranih junakov, plastičnih igrač ter fantazijskih kreatur. Čeprav je slikarkina poteza precizna in detajli dosledno oblikovani, ne moremo govoriti o realističnem posnemanju narave. Njene figure so karikirane na poseben, avtorsko prepoznaven način. Stopnja duhovitosti ali pretresljivosti pa je vselej odvisna od gledalčeve interpretacije in tako razkriva njegovo osebno razumevanje in doživljanje sveta.

Monika Ivančič Fajfar

Razstavo pripravlja Galerija Kresija, Mestna občina Ljubljana

O avtorici

BARBARA JURKOVŠEK

Barbara Jurkovšek je rojena 14. oktobra 1981 v Ljubljani. Leta 2006 je na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani diplomirala iz slikarstva in likovne teorije pri prof. Metki Krašovec in prof. dr. Jožefu Muhoviču. V letu 2007/08 se je izpopolnjevala na Accademii di Belle Arti di Lecce v Italiji. Leta 2009 je na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani magistrirala iz slikarstva pri prof. Metki Krašovec. Do sedaj je imela 24 samostojnih in več kot 50 skupinskih razstav doma in v tujini. Leta 2012 je gostovala v umetniški rezidenci Ministrstva za kulturo v Londonu. Za svoje delo je prejela več nagrad in priznanj. Leta 2012 je prejemnica priznanja Zveze društev slovenskih likovnih umetnikov Majski salon 2012. Je članica ZDSLU, od leta 2009 je samozaposlena v kulturi. Deluje na področju slikarstva, kiparstva, grafike, kaligrafije in ilustracije. Živi in ustvarja v Dolu pri Ljubljani in Izoli.